آموزش آپاراتی لاستیک و تعمیر حاشیه تایر + 2 راهکار بهینه با امداد خودرو رشت، همراهمان باشید.
چرا به آپاراتی نیاز داریم؟ تفاوت آپاراتی و پنچرگیری در چیست؟ هزینه آپاراتی چقدر است؟ کلی سوال دیگر که امداد خودرو رشت به شما جواب می دهد.
تعریف آپاراتی لاستیک
آپاراتی لاستیک به تعمیر سوراخ یا پارگی حاشیه لاستیک خودرو می گویند.
آپارات سرد با استفاده از پد های پنچرگیری
پد پنچرگیری چیست و چه کاربردی دارد؟
پد پنچرگیری وسیله ای که برای رفع پنچری لاستیک به کار می رود و بسته به نوع اندازه و مقدار فشاری که لاستیک متحمل می شود، متفاوت است. در نتیجه ابتدا باید پد مناسبی برای آپاراتی انتخاب کنید.
اگر سورخ شدگی لاستیک بر پهنای آن باشد، نیازی به آپارات سرد نیست و می توان از نخ پنچرگیری برای رفع مشکل استفاده کرد.
برای آشنای با پنچرگیری سیار با نخ مخصوص بخوانید.
پنچری یا پارگی در حاشیه لاستیک
اگر سوراخ شدگی در ناحیه مشخص شده باشد.
بیشترین فشار در زمان حرکت و توقف ماشین به قسمت های کناری لاستیک وارد می شود.
این ناحیه نیازمند آپارات سرد است.
پنچری دیواره کناری لاستیک – آپاراتی لاستیک
در این شرایط وقتی کناره لاستیک سوراخ یا پاره می شود بهترین راهکار تعویض لاستیک است.
البته برای لاستیک های نو می توان از روش آپارات گرم برای تعمیر لاستیک استفاده کرد.
به خاطر داشته باشید آپارات گرم می تواند باعث آسیب به جلوبندی ماشین شود و از نظر اقتصادی بهترین راهکار تعویض لاستیک در شرایط پارگی دیواره کنار آن است.
نکته مهم در آپاراتی و اتو بالانس – آپاراتی لاستیک
نکته اول:
وزن لاستیک باید بالانس باشد.
برای مثال اگر از پدی 10 گرمی استفاده می کنیم، برای بالانس شدن وزن لاستیک خودرو باید به همان اندازه از لاستیک تراشیده و جدا شود! با تراشیده شدن سطح لاستیک، یکپارچگی در سطح بوجود می آید و سطح تماس بین لاستیک و پد تماس بهتری باهم برقرار خواهند کرد.
نکته دوم :
نکته دوم وزنی هست که برای بالانس شدن باید در نظر گرفته شود تا تعادل لاستیک به خوبی حفظ شود.
وسایل مورد نیاز برای پنچرگیری و آپاراتی خودرو – آپاراتی لاستیک
- دو تکه چوب به عنوان نگه دارنده
- پد پنچرگیری
- چسب مخصوص پنچرگیری
- دستگاه فرز انگشتی برای تراش دادن داخل لاستیک به اندازه پد مورد استفاده
مرحله 1:
قرار دادن دو تکه چوب به عنوان نگه دارنده درون لاستیک تا بتوانیم به سطح مورد نظر به خوبی دسترسی داشته باشیم.
مرحله 2:
ابتدا پد را جهت اندازه گیری دقیق بر محل مورد نظر قرار می دهیم. پد را برداشته و مرکز محل قرار گیری پد که باید محل سوراخ شدن لاستیک باشد را علامت گذاری می کنیم. سپس محدوده مشخص شده را با استفاده از فرز یا سمابده دستی کاملا تراش می دهیم.
در زمان تراشیدن سطح لاستیک برای حفظ سلامت خود از ماسک بهداشتی سه لایه و عینک مخصوص کار برای محافظت از خود استفاده کنید.
اندکی به فرزکاری ادامه دهیم تا سطح داخلی را بیشتر تراش دهیم و حالتی صیقلی پدید آوریم.
استفاده از چسب مخصوص آپارات – آپاراتی لاستیک
راهکاری مهم از امداد خودرو رشت: به تاریخ انقضای چسب توجه فرمایید
در صورت منقضی شدن تاریخ مصرف درج شده روی چسب، خاصیت خود را از دست خواهد داد.
مرحله اول آغشته کردن سطح به چسب – آپاراتی لاستیک
سطح کار را که از قبل با فرز کاری آماده کردیم به صورت یک دست چسب کاری می کنیم.
مطمئن شوید تمام سطح به جسب آغشته شده باشد.
به مقداری چسب استفاده کنید که خیلی در سطح لاستیک منتشر نشود.
پس از چسب کاری سطح حدود 5 الی 10 دقیقه صبر می کنیم تا سطح چسب به اندازه کافی خشک شود.
این کار برای هواگیری خیلی مهم است.
قرار دادن پد در محل مورد نظر – آپاراتی لاستیک
استیکر روی چد را جدا کرده و پد را دقیقا در مکان چسب کاری قرار می دهیم طوری که مرکز پد با مرکزیت ناحیه چسب کاری شده منطبق باشد
پس از قرار دادن پد لبه ها را با استفاده از یک ابزار ساده هوا گیری می کنیم تا هوای بین دو سطح تخلیه شود
پس از آن بایدحدود یک ربع تا 20 دقیقه منتطر بمانیم تا لاستیک کاملا خشک شود.
پس از اطمینان از خشک شدن چسب، لاستیک را باید درو رینگ سوار کنیم.
جا انداختن لاستیک تیوب لس دور رینگ
برای اینکه لاستیک به خوبی درون رینگ جا بیفتد باید لبه های داخلی لاستیک را چرب کنید.
برای چرب کردن لاستیک به هیچ وجه از روغن موتور استفاده نکنید!
روغن موتور دارای مواد است که باعث خورده شدن لاستیک می شود و این امر باعث خالی شدن باد لاستیک می شود.
در زمان قرار دادن لاستیک در رینگ از روغن موتور و حلال های مشابه به هیچ عنان استفاده نفرمایید.
نکته مهم اگر لاستیک کهنه باشد و لبه های آن خشک شده باشد، احتمال ترک خودرگی و پارگی لاستیک وجود دارد!
با استفاده از آب و صابون لبه های لاستیک را چرب می کنیم.
در هنگام جا زدن لاستیک دور رینگ باید ناخنی رو و شستی زیر لاستیک باشد.
دست ما با نقطه ای که لاستیک به زیر رینگ می رود حدود 20 سانت فاصله داشته باشد.
با وارد کردن فشار به سطح لاستیک و حرکت دسته ها به دور حلقه لاستیک، در یک جا به جایی دورانی، تایر به دور رینگ حرکت کرده و سر جای خود قرار می گیرد.
برای کنترل فشار بر لبه بالایی لاستیک، قسمت که زیر دست ماست باید با تمام فشار به داخل فشرده شود، طوری که حس کنیم به خط میانی رینگ که گود ترین قسمت است رسیده است.
سپس آنقدر به کار خود ادامه می دهیم تا کل لاستیک دور رینگ جا بیفتد.
باد زدن لاستیک آپاراتی شده
حالا وقت باد زدن لاستیک است.
لاستیک را با استفاده از تلمبه برقی یا دستی استاندارد باد بزنید.
اگر هه چیز خوب پیش رفته باشد نباید هیچ تخلیه هوایی از لاستیک مشاهده شود.
در این مرحله می توانید لاستیک را به عنوان زاپاس و یا در صورت لزوم به عنوان یکی از 4 لاستیک اصلی استفاده کنید.
سعی کنید لاستیک های ضعیف را در ماشین ها 2 دیفرانسیل در محور عقب استفاده کنید.
این بود آموزش آپاراتی لاستیک از سایت امداد خودرو رشت.
ممنونم از توجه شما سروران گرامی.
شماره امداد خودرو رشت، شماره امداد خودرو رشت گلسار
دیگر مطالب خواندنی:
خدمات شبانه روزی امداد خودرو رشت انزلی | 1893
راهنمای کامل برای انتخاب منطقه مناسب زندگی در رشت
آموزش اصولی پنچرگیری خودرو + 3 نکته بسیار مهم