امداد خودرو رشت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شماره مرکز پیام

شبانه روزی

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو

فهرست مطالب

5/5 - (2 امتیاز)

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو با امداد خوردو رشت

چقدر از تعمیر و نگه داری موتور خودرو آگاهی دارید؟

 

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو

 

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو - امداد خودرو رشت
نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو – امداد خودرو رشت

 

  1. با صرف‌نظر (بدون در نظر گرفتن) آنكه موتور روشن يا خاموش است، تا زماني‌كه سوئيچ موتور در وضعيت (ON) قرار دارد هرگز دستگاه‌هاي الكتريكي 12V را از سيستم الكتريكي جدا نكنيد. هنگام جدا كدرن دستگاه هر سيم‌پيچ ولتاژ خود‌القاء بالايي بي‌علت اندوكتانس توليد مي‌كند. در نتيجه، به ECM و سنسور بطور جدي آسيب وارد خواهد شد.
  2. هنگام روشن بودن موتور شما مجاز به قطع فيش سيم (كانكتور) سنسور نمي‌باشيد. درغير‌اين‌صورت DTC (كد خطا) غيرواقعي (مصنوعي) در ECM ايجاد مي‌شود كه در قضاوت و عيب‌يابي پرسنل تعمير و نگهداري (تعميركاران) تأثير خواهد داشت.

نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو

  1. اگه نياز به جدا كردن كابل منفي باتري وجود دارد، قرار گرفتن سوئيچ موتور در وضعيت OFF و تمام مصرف‌كننده‌هاي الكتريكي در حالت خاموش ضروري است. بعد از 60 ثانيه كابل منفي باتري را جدا كرده و اتصال تجهيزات الكتريكي ديگر مي‌تواند برقرار باشد.
  2. اجزاي سيستم EFI داراي ضريب اطمينان بالايي مي‌باشند. هنگام كامل كردن رفع عيب خودرو يا و موتور‌ بترتيب بررسي‌هاي مربوط به قطعات مكانيكي، كانكتور و دسته‌سيم، سيم اتصال بدنه، كاننكتور سيم فشار قوي (واير) شمع را انجام دهيد.
  3. قبل از نصب، با استفاده از كاردك يا برس سيمي‌سطوح تماس را تميز كرده و صاف (هموار) و عدم آغشته بودن به روغن را سطح آبندي را تأييد كنيد.
  4. هنگام نصب سنسور و عملگر، پيچ‌هاي محكم‌كننده آنها را تا گشتاور مجاز سفت كنيد.
  5. هنگام نصب . كاربري سنسور، به منظور محافظت در مقابل آسيب ديدن، بايد با احتياط با آن رفتار كند.
  6. براي بررسي سيگنال سيستم الكتريكي، دسته سيم را با سوزن سوراخ نكنيد.
  7. هنگام پياده كردن يا تعويض كردن سنسور اكسيژن، سنسور نبايد با آب يا مايعات ديگر تماس پيدا كند.
  8. پمپ بنزين نبايد مدت زمان طولاني بدون بنزين كار كند. پمپ بنزين نمي‌تواند با بنزين در هواي آزاد كار كند.
  9. بيشتر قطعات سيستم EFI غيرقابل تعمير مي‌باشند. بعد از معيوب شدن هر قطعه آنرا با قطعه جديد تعويض نماييد.
  10. در سيستم بايد شمع و واير مقاومت‌دار استفاده شود. شمع و واير بدون مقاومت، نه فقط امواج تداخلي ايجاد مي‌كند، بلكه يك تأثير منفي بر روي سيم پيچ محرك مدول جرقه ECM مي‌گذارد.
  11. قطعات ECM را جدا نكنيد.
  12. از لامپ آزمايش (تست لامپ)براي بررسي سيستم كنترل الكتريكي و واحد كنترل ECM (شامل ترمينال‌ سيم‌ها) استفاده نكنيد.
  13. به‌غيراز دستورالعمل ويژه روش تست، براي بررسي مقاومت سيم كنترل الكترونيكي از مولتي‌متر عقربه‌اي استفاده نكنيد. بايد از مولتي‌متر ديجيتال با قابليت اندازه‌گيري مقاومت بالا (تقريباً 10MΩ) يا ابزار مخصوص سيستم كنترل الكتريكي استفاده كنيد.
  14. در خودروي مجهز به سيستم كنترل الكتريكي بررسي مدار يا روش اتصال كوتاه جرقه شمع يا واير شمع ممنوع مي‌باشد.
  15. هنگامي‌كه خودرو مجهز به سيستم كنترل الكترونيكي براي منبع تغذيه استارت‌زدن خودرو ديگر استفاده مي‌شود، ابتدا سوئيچ موتور را در وضعيت OFF قرار داده و تمام مصرف‌كننده‌هاي الكتركي را خاموش كنيد. سپس عمليات جدا كردن و نصب جامپر (كابل رابط) را انجام دهيد.
  16. هنگام جوشكاري روي خودرو مجهز به سيستم كنترل الكترونيكي، بايد براي جلوگيري از معيوب شدن ECM توسط ولتاژ زياد، منبع تغذيه ECM را جدا كنيد.
  17. هنگام تعمير بدنه در نزديكي ECM يا سنسور، لطفاً دقت كرده تا از معيوب شدن اين اجزاي الكترونيكي جلوگيري نمود.
  18. هنگام جدا كردن اتصال سيم سيستم كنترل الكترونيكي، ابتدا سوئيچ موتور را در وضعيت OFF قرار داده و كابل منفي را از باتري جدا كنيد. اگر فقط سيستم كنترل الكتريكي را بررسي مي‌كنيد، فقط سوئيچ موتور را در وضعيت OFF قرار دهيد.
  19. به خاطر داشته باشيد تمام منبع تغذيه سيستم روي كنترل الكترونيكي خودرو بدنه منفي مي‌باشند. هنگام نصب باتري نبايد قطب‌هاي منفي و مثبت باتري جابه‌جا شود.
  20. هنگام نصب يا پياده كردن ECM، اپراتور بايد بدن خود را به زمين متصل كند. درغير‌اين‌صورت الكتريسيته ساكن بدن او مي‌تواند علت معيوب كردن مدارهاي ECM باشد.
  21. قبل از پياده كردن هر يك از لوله‌هاي سوخت، ابتدا فشار داخل مدار سوخت‌رساني را تخليه كند. هنگام تعمير لوله‌هاي سوخت‌رساني آتش‌باز را از محل تعمير دور نگه داريد.

ضعيف شدن اتصال ممكن است بدليل خوردگي ترمينال كانكتور باشد. ورود آلودگي‌هاي (كثافات) خارجي بداخل ترمينال يا اتصال، نيروي فشاري مابين كانكتور و سوكت را كاهش مي‌دهد.

 

رعایت کردن نكات ايمنی تعمير و نگهداری موتور خودرو باعث طول عمر و سلامت بیشتر متور خودرو شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *